Porady
Olej silnikowy do ciężarówki a do samochodu osobowego – sprawdzamy różnice
Każdy wie, że silnik potrzebuje oleju. Nie zmienia to jednak faktu, że ogromna ilość usterek nadal wynika z niewłaściwego zastosowania środków smarnych. Nie trudno znaleźć na forach opinie o możliwości stosowania zamiennie olejów do ciężarówek w osobówkach i odwrotnie.
Tak samo jak silnik benzynowy nie zniesie oleju napędowego, tak silnik wysokoprężny nie strawi właściwie oleju silnikowego przeznaczonego do osobówki (nawet Diesla!). Olej do ciężarówki a olej do samochodu osobowego to płyny znacząco różniące się składem.
Częstotliwość wymiany oleju silnikowego
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że 4-5 wymian oleju w silniku pojazdu użytkowego to śmierć niejednego silnika osobówki. Dla wysokoprężnego silnika ciężarówki milion kilometrów to żadne specjalne osiągnięcie. Pierwszą różnicą między olejem do samochodu osobowego, a do ciężarówki jest częstotliwość jego wymiany. Poza tym ilość oleju potrzebna do pracy silnika samochodu osobowego o pojemności 1.4 litra jest oczywiście znacznie mniejsza niż ta służąca obsłudze jednostki o pojemności 10 czy 12 litrów.
Funkcje oleju w ciężarówce i osobówce
Podstawowa funkcja jaką pełni olej do silnika to oczywiście smarowanie. A że proces ten odbywa się inaczej w ciężarówce i inaczej w samochodzie osobowym, także specyfika oleju musi być inna.
Współczesne oleje silnikowe składają się z bazy olejowej oraz dodatków takich jak przeciwutleniacze, dyspersanty, modyfikatory lepkości, emulgatory i środki antykorozyjne.
To wszystko stanowi około 15-20% objętości oleju, który, by mógł odpowiednio chronić silnik, musi być dobrany zgodnie z jego specyfiką. Szeroko pojęta ochrona, jaką daje silnikowi olej ma w przypadku osobówek głównie wspomagać w uzyskiwaniu maksymalnych osiągów. W jednostkach wysokoprężnych pracujących w pojazdach ciężarowych olej ma zaś przede wszystkim chronić silnik podczas dużych obciążeń i na długich dystansach oraz pomiędzy wymianami oleju, które przykładowo w 10-litrowym silniku 400-konnego MAN`a zaleca się co 80-90 tys. km, czyli znacznie rzadziej niż w jakiejkolwiek osobówce.
Dyspersanty i przeciwutleniacze w olejach silnikowych
Olej silnikowy TIR różni się od oleju do osobówki m.in. ilością obecnych w nim dyspersantów, czyli uszlachetniaczy, których zadaniem jest hamowanie zbijania się cząstek sadzy w duże skupiska. Takie skupiska bowiem powodują zwiększenie lepkości oleju, utrudniając jego przepływ przez układ smarowania. Jak łatwo się domyślić konsumpcja oleju napędowego w jednostce ciężarowej jest wyższa, co za tym idzie ilość wytrąconej sadzy także będzie większa, to zaś wymaga zastosowania oleju z odpowiednią ilością dyspersantów.
Zadaniem innych istotnych dodatków do olejów – przeciwutleniaczy jest zapobieganie utlenianiu się formacji olejowej.
Ich funkcja w silnikach samochodów osobowych polega głównie na uodpornieniu przy chwilowych przeciążeniach termicznych. W przypadku jednostek samochodów ciężarowych dobrze zbilansowany pakiet dodatków przeciwutleniająch ma wydłużyć wytrzymałość silnika w przerwach między wymianami płynów eksploatacyjnych.
Oznaczenia olejów silnikowych
Wg klasyfikacji jakościowej olejów silnikowych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) , oleje dla silników samochodów osobowych oznaczane są:
- A – dla silników benzynowych
- B – dla silników Diesla
- C – dla silników Diesla wyposażonych w DPF
Dla silników wysokoprężnych w samochodach ciężarowych oleje oznaczane są np. E4, E6, E7, E9 – klasyfikacja tu uzależniona jest od norm emisji spalin oraz polecanych przez producenta okresów obsługi olejowej. W świetle tych licznych różnic oczywiście nie polecamy eksperymentowania z olejami. Dla dobra waszych silników!