Przechodzenie uczestników transportu długodystansowego z mineralnych na oleje syntetyczne ma służyć wydłużonym przebiegom i redukcji niektórych szkodliwych dla środowiska produktów spalania. Syntetyki to oleje przyszłości. Po prostu.

Ku dobrym zmianom na rynku olejów

Oleje silnikowe dla motoryzacji stanowią około 46,5% wszystkich sprzedawanych w Polsce olejów smarowych, zaś 16,57% z całości przypada na samochody ciężarowe. Według rocznego raportu POPiHN (2018) najwięcej do ciężarówek leje się olejów 15W-X i 20W-X. 

Podział olejów do samochodów ciężarowych
TYP OLEJU procentowy
udział w rynku
15W-X, 20W-X 8,59
10W-X 6,38
0W-X, 5W-X 1,6

Sprzedaż olejów do samochodów ciężarowych w ubiegłym roku wyniosła 38,9 tys. ton, czyli wzrosła o 1% w stosunku do roku poprzedniego. Nadal w Polsce dominują więc oleje mineralne, co jednak wkrótce się zmieni i co już obserwujemy na rynkach bardziej rozwiniętych. Jak wskazuje POPiHN sytuacja w Polsce za kilka lat przypominać będzie rynek francuski, gdzie na olejach mineralnych jeździ tylko ¼ pojazdów ciężarowych, a rosnąca część właścicieli stawia na olej syntetyczny do ciężarówek.

Dlaczego syntetyk jest lepszy?

Bardziej jednorodna niż w przypadku olejów mineralnych i półsyntetycznych budowa molekuł w olejach syntetycznych oraz większa odporność na utlenianie i degradację sprawia, że to właśnie ten typ środków smarnych dedykowany jest pojazdom ciężarowym. To dzięki tym właściwościom oleje syntetyczne lepiej sprawdzają się w jednostkach z wydłużonym okresem serwisowym.

Olej w samochodach używanych

Najtrudniej jest dobrać olej do pojazdu używanego, o którego historii eksploatacji niewiele wiemy. Jaki olej do ciężarówki bez kompletnej historii serwisowej wybrać?

Tu pomoże przede wszystkim doświadczenie serwisu, który na podstawie wywiadu i rekomendacji producenta silnika z powodzeniem dobierze odpowiedni środek smarny. Poza pytaniami o rocznik, moc silnika czy jego przebieg od ostatniej wymiany, możemy się spodziewać pytań o normę emisji, co szczególnie ważne w kontekście współczesnych modyfikacji silników.

Zanim udamy się do serwisu, warto zorientować się co o oleju do naszego pojazdu mówią producenci środków smarnych. Na ich stronach można wpisując model samochodu ciężarowego uzyskać informacje o najlepszym wyborze dla silnika z konkretnymi parametrami i z konkretnego rocznika.

Jeśli chodzi o olej w ciężarówce, wymiana powinna odbywać się jak w osobówce – zgodnie z zaleceniami producenta, tylko w ten sposób zapewniamy pojazdom długie przebiegi, niską awaryjność silnika oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Nie ulega wątpliwości, że w przypadku bardziej wysłużonych silników o większych stratach oleju, koszt syntetyka wzrasta. Dlatego czasem bardziej opłacalne będzie jego zastosowanie dopiero po remoncie silnika.

Jeśli zaś idzie o częstotliwość wymian sprawa jest bardzo indywidualna, bo o serwisie olejowym powinny decydować nie tylko zalecenia producenta jednostki napędowej, ale także sposób eksploatacji pojazdu. Wymiana oleju w ciężarówce, w transporcie długodystansowym to może być realnie okres między 80 a 120 tys. km, ale trzeba brać też pod uwagę sposób eksploatacji. Tak czy inaczej nawet małe przebiegi obligują właściciela do wymiany oleju raz na 2 lata.