Porady
TOP 5 awarii, czyli co się psuje w ciężarówce?
To, co boli w awarii ciągnika siodłowego najbardziej to przestój i konieczność przeorganizowania grafików transportu. Są jednak usterki zdarzające się stosunkowo często, którym jednak przy odpowiedniej eksploatacji i regularnych przeglądach można zapobiec.
1. Uszkodzenia opon i problemy wynikające z nadmiernego zużycia ogumienia
Biorąc pod uwagę wagę naczep i przyczep oraz wagę ładunku nie ulega wątpliwości, że eksploatacja opon w samochodzie ciężarowym to coś zupełnie innego niż eksploatacja opon w samochodzie osobowym.
Pod koniec 2017 roku GDDKiA oceniła, że aż 14,5% dróg krajowych charakteryzowało się złym stanem nawierzchni, a to w połączeniu z wysokimi krawężnikami będącymi zmorą zwłaszcza dla transportu nadgabarytowego sprawia, że o uszkodzenia opon szczególnie łatwo.
Uszkodzenia opon są odpowiedzialne za prawie połowę unieruchomień w transporcie ciężarowym. Szczególną uwage należy im poświęcić oczywiście na przełomie sezonów zimowego i wiosennego oraz w trakcie gorącego lata.
Jak zaznaczają eksperci ADAC, jeśli temperatura powietrza przekracza 30 st. C, a wraz z nią rośnie temperatura asfaltu, opony miękną, zaś ich styk z nawierzchnią się zwiększa, co prowadzi do ich zwiększonego zużycia ogumienia. Zniszczone opony to straty w bieżniku, co za tym idzie niemożność właściwego odprowadzania wody spod kół, ale również wydłużenie drogi hamowania. Warto dodać, że nietypowe zużywanie się opon może być objawem innych „dolegliwości” jak zła zbieżność, problemy z zawieszeniem czy nieprawidłowe wyważenie opon. Co więcej ADAC ostrzega o wpływie rozgrzanego do temperatury 60 st. C asfaltu, który w połączeniu z nieprawidłowym ciśnieniem, prowadzić może do pękania, a nawet zapłonu opon ..
2. Defekty silnika w ciężarówkach – naprawa bywa trudna
Jak wynika z danych ADAC wzrost ilości usterek jednostki napędowej jest w dużej mierze związany z niewłaściwym terminarzem wymiany i słabej jakości środkami smarnymi oraz filtrami stosowanymi w układzie napędowym. Nie bez znaczenia w ocenie ekspertów z ADAC jest również mądre stosowanie zaleceń producenta przy wyborze materiałów.
Awaria silnika w ciężarówce bywa też powodowana przez zerwanie pasków wentylatora. Prócz tego nie jest tajemnicą, że spadek mocy, nierównomierna praca czy nawet zatrzymanie silnika TIRa może być spowodowane również usterką pompy paliwa. Takie sytuacje mają miejsce zwłaszcza w przypadku sprzętów wysłużonych i kończą się zwykle koniecznością wymiany pompy zespolonej.
3. Co może powodować problemy z elektryką i elektorniką w TIRach?
W ramach najczęściej pojawiających się usterek związanych z elektryką w samochodach ciężarowych mamy problemy z akumulatorem, które mogą być spowodowane nie tylko jego rozładowaniem, ale czymś znacznie bardziej błahym jak korozja kabli.
Dalej mogą pojawić się usterki związane z bezpośrednią awarią alternatora bądź uszkodzeniem regulatora jego napięcia, na który zwykle wskazywać będą przygasające światła czy kontrolki.
4. Awarie układu hamulcowego
Rozszczelniony układ hamulcowy oznacza uciekające powietrze. Niewielka nieszczelność to możliwość utrzymania prawidłowego ciśnienia, ale znaczna strata powietrza to zagrożenie blokady kół. Całe powietrze nie schodzi od razu, a o jego stratach powinien poinformować wskaźnik na wyświetlaczu.
5. Szukamy usterki układu kierowniczego
Zanieczyszczenie lub zapowietrzenie układu hydraulicznego prowadzić może do uszkodzeń pompy wspomagania układu kierowniczego. W ich skutku pojawiają się nieszczelności, spada wydajność wspomagania, a w wyniku poważniejszych usterek, wspomaganie może w ogóle przestać działać.
Warto więc już przy pojawieniu się pierwszych hałasów i mocnych oporów na kierownicy udać się na serwis.
Poza najczęstszymi awariami, w samochodach ciężarowych zdarzają się też problemy z bezpiecznikami czy czujnikami, które nieusuwane przez dłuższy czas, mogą prowadzić do wystąpienia poważniejszych defektów.
Poza dostępnością części, kluczową rolę w minimalizowaniu przestojów odgrywa korzystanie z wysokiej jakości zestawów naprawczych oraz doświadczenie mechaników. Między innymi na te elementy warto zwrócić uwagę przy wyborze serwisu dla samochodów ciężarowych. Kończąc już po cichu podpowiemy – nasz warsztat spełnia te wszystkie kryteria 😉