Kompletny remont silnika – co znaczy i na czym polega? Wymiana oleju i filtrów ściśle według wskazań producenta, regulacja zaworów i bieżące kasowanie błędów pojawiających się podczas eksploatacji – to przepis zdrowie silnika wysokoprężnego. Niestety – z naszego doświadczenia wynika, że czasem jednak remontu silnika nie da się uniknąć.

Remont kapitalny a naprawa silnika

Remont kapitalny tym różni się od zwykłej naprawy silnika, że wymaga wymiany lub naprawy wszystkich zużytych części.

Naprawę warto więc traktować jako działanie okresowe zaś remont jako przywrócenie silnikowi pierwotnej funkcjonalności.

Podczas, gdy kierowcy samochodów osobowych chwalą się dużą pojemnością silnika w przypadku 4 litrów, to jest to zaledwie niespełna połowa tego, co jest zupełnie normalną pojemnością w przypadku jednostek ciężarowych. 10,5 litra w przypadku popularnych ciężarówek MAN i moc ponad 400 KM – to silnik, którego, jak można się domyślić remont musi odbywać się w specjalistycznych warsztatach.

Co prawda w przypadku tirów przebieg rzędu miliona kilometrów nie jest jakimś specjalnym osiągnięciem, zdarza się, że drobna usterka powoduje, że konieczna staje się naprawa silnika. Pojazdy ciężarowe także wymagają jak osobówki wymiany oleju i tak samo jak one należy się tu kierować wskazaniami producenta, który np. zaleca się wymianę oleju i filtrów co 80-90 tys. kilometrów. A takie wytyczne oznaczają, że w przypadku niektórych pojazdów odwiedzenie warsztatu konieczne będzie nawet co 8 miesięcy.

remont-silnika_naprawa-silnika_polzzax-pl

Kompletny remont silnika w ciężarówce

Zakres remontu w nowoczesnych silnikach ustala się dzięki diagnostyce komputerowej. To ona wskazuje precyzyjnie czy uszkodzenie dotyczy samego silnika czy osprzętu i to od jej wyników zależeć będzie czy silnik otrzyma nowe uszczelki i śruby, czy konieczna będzie wymiana panewek i tłoków. Komputerowe wykrywanie błędów to dziś podstawa w specjalistycznych warsztatach zajmujących się naprawą silników ciężarówek.

W uproszczeniu:

remont silnika powinien zakładać zdjęcie wszystkich kabli, kolektorów i pasków, a następnie rozłożenie silnika na części pierwsze i dokładne sprawdzenie każdego elementu.

Dopiero po tym mechanik może stwierdzić czy do wymiany jest uszczelka pod głowicą, może sprawdzić szczelność samej głowicy i zdecydować czy cała głowica jest do wymiany czy może do regeneracji.

W ramach kompleksowego remontu silnika demontujemy układ korbowo-tłokowy, a wszystkie jego części po dokładnej weryfikacji są czyszczone i myte.

Prócz tego często na nowe lub używane oryginalne części wymienia się tuleje cylindra, tłoki, pierścienie, korbowody i panweki. Dodatkowo obowiązkowo sprawdza i wymienia na nowe wszelkiego rodzaju uszczelnienia. Całość wieńczyć powinno kompleksowe mycie i uzupełnienie wylanego w trakcie remontu oleju.

Remont silnika TIR to rzecz czasochłonna. Jednak jeśli na warsztacie od ręki dostępne są części zamienne, przestój firmy transportowej ograniczony jest do absolutnego minimum. Nie zawsze części muszą koniecznie być nowe, w wielu przypadkach dobry stan techniczny części z pojazdów poddanych demontażowi (głowice silnika, wały korbowe, turbiny, sprężarki powietrza, pompy paliwa i wody czy miski olejowe), umożliwia ich ponowne wykorzystania w innej ciężarówce.

Silnik-Scania-DC-16-l-POlzax-pl
Silnik diesla Scania DC 16 – lżejszy, wydajniejszy i spełnia najnowsze normy emisji spalin

Co powoduje konieczność remontu silnika?

Poza zaniedbaniami ze strony regularnego przeglądu czy wymiany środków smarnych, również nieprawidłowe paliwo, a szerzej – użytkowanie niezgodne z instrukcjami producenta prowadzi do warsztatu, gdzie następuje naprawa silnika. Ciężarówka przed trasą musi być nie tylko sprawdzona, ale jej silnik winien być rozgrzany, zaś pedał gazu traktowany przez kierowcę z należytym wyczuciem. Zresztą przyzwyczajenia kierowców z dłuższym stażem, wsiadających do nowoczesnych ciężarówek także mogą doprowadzić do awarii silnika.

Dla przykładu zabójcze dla niektórych nowych jednostek może być stosowanie mieszanki oleju napędowego z benzyną, co bywało popularne w silnikach starszej generacji.  Tak, brzmi banalnie ale uwierzcie nam – z takimi przypadkami spotykamy się zdecydowanie częściej niż tego byśmy chcieli 😉