Ciężka praca, zgrzytanie, wycie, wybijanie biegów lub niemożność ich wrzucenia to wszystko objawy choroby zogniskowanej gdzieś w okolicach skrzyni biegów. Jakie dolegliwości przytrafiają się skrzyniom tirów?


Regeneracja skrzyni biegów w ciężarówce to proces wieloetapowy i skomplikowany – wymaga więc specjalistycznej wiedzy i tylko doświadczone serwisy będą w stanie poprawnie zdiagnozować usterkę i przeprowadzić skuteczny remont skrzyni biegów TIR.

Dziś zabieramy Cię, w którą podróż po naszych doświadczeniach serwisowych. Zobacz, jak wykryć najpopularniejsze usterki skrzyni manualnej w ciężarówce.

1. Luzowanie i szybkie starzenie – używaj skrzyni prawidłowo

Każdy kto pierwszy raz siada za sterami tira ma obciążające przyzwyczajenia z samochodu osobowego. Skrzynia biegów samochodu użytkowego to inny mechanizm niż skrzynia w osobówce.

Przykładowo w samochodzie osobowym start zawsze odbywa się od jedynki, w ciężarówce startującej z górki z obciążeniem, z powodzeniem można startować z „dolnej trójki”. Prawidłowe traktowanie skrzyni biegów w samochodzie ciężarowym co prawa z goła przypomina podejście do skrzyni w samochodzie osobowym jednak warto „uczyć się od początku skrzyni” każdego pojazdu, za sterami którego przyjdzie wam siedzieć. Delikatne traktowanie, wydłuża życie.

2. Poślizg, szarpania, głośna praca i inne uszkodzenia sprzęgła

Bez łączności na linii skrzynia biegów – silnik poradzić mogą sobie tylko amerykańskie ciężarówki, ale nawet w nich sprzęgło powinno być sprawne. Ślizganie się sprzęgła może oznaczać konieczność wymiany całego zespołu sprzęgła, ale może wynikać z zarysowania okładziny koła zamachowego. Wówczas wystarczy je przetoczyć lub wymienić.

Podobnie jest z szarpaniem, jeśli złamała się sprężyna styczna trzeba wymienić docisk, ale twarda praca sprzęgła może również oznaczać konieczność wymiany łożyska oporowego, siłownika czy pompy. Nie zawsze konieczny będzie remont skrzyni biegów.

3. Uszkodzenia w obrębie drążka zmiany biegów

W niektórych typach skrzyń częściej niż w innych występują wskutek długiej eksploatacji problemy ze zmianą skrzyni z górnej na dolną (lub odwrotnie). Może to być zawór pneumatyczny, ale usterka wynikać może również z uszkodzenia siłownika lub samego synchronizatora.

4. Ciężka praca skrzyni lub sprzęgła – niewłaściwe podzespoły i produkty eksploatacyjne

Użycie odpowiednich podzespołów zawsze przedłuża życie nie tylko skrzyni biegów, ale wszystkich kluczowych mechanizmów samochodu.

Przykładowo, jeśli do skrzyni z synchronizatorem karbonowym wlejecie syntetyk bez karbonu, efekt da o sobie znać już po 40-50 tysiącach kilometrów, bo karbon odklei się od pierścieni. Innym przykład – tarcza sprzęgła; jeśli podczas poprzedniej wizyty na warsztacie została nieprawidłowo dobrana, sprzęgło po czasie zacznie szarpać.

Stąd warto zadbać, by w warsztacie pokazano wam jakiego rodzaju olejem skrzynia jest uzupełniana i poprosić o specyfikację użytych do napraw podzespołów – to wszystko znacznie ułatwia diagnozę podczas kolejnych usterek.

5. Poprawnie zdiagnozowany problem

Nie dajcie się zwieść, że każdy problem ze skrzynią biegów jest autentycznie problemem skrzyni biegów. Jak w osobówce i tu skrzynia służy do wykonywania otrzymanych komend, stąd awaria może leżeć po stronie systemu LGS, elektronicznego układu hamulcowego a nawet tachografu. Właściwa diagnoza oznacza, że demontaż skrzyni winien być poprzedzony skanem pojazdu – i tak robi się w naszym warsztacie.

6. Skuteczny sposób na zniszczenie skrzyni – niepoprawne stosowanie sprzęgła

Kierowca ciężarówki europejskiej z manualną skrzynią biegów żeby dojść do najwyższego biegu musi wcisnąć pedał sprzęgła kilkanaście razy. Kierowca ciężarówki amerykańskiej wystarczy, by odpowiednio interpretował obroty i może zmieniać biegi bez sprzęgła, bo nie pracuje na synchronizatorze.

Doświadczeni tirowcy oczywiście wiedzą, że synchronizator da się pominąć przy sprawnym manewrowaniu biegami. Smutna prawda jest jednak taka, że jeśli do zestawu: napęd od strony silnika, napęd od strony kół i synchronizator dodacie jeszcze własną inwencję, wasza skrzynia prędzej czy później wyląduje u nas na warsztacie.

Chcielibyście coś dodać? 😉 Dajcie znać w komentarzu ↓