Porady
DAF XF 105 – wszystko, co chciałeś wiedzieć o ciężarówce ale bałeś się zapytać
Entuzjaści flagowego modelu holenderskiej marki DAF twierdzą, że XF 105 prowadzi się tak dobrze ponieważ każdy przełącznik w kabinie znajduje się dokładnie tam, gdzie się go spodziewasz. Czy to sprawia, że ten model sięga po miano legendy?
XF to niezwykle udana seria ciężarówek od DAF, zaprezentowany w styczniu 1997 roku pierwszy model 95XF, w tym samym roku uzyskał zaszczytny tytuł Truck of the Year 1997”. Następczyni 95XF, czyli popularna sto piątka to naturalna konsekwencja polityki marki, która zmodernizowała kabinę i zastosowała w bardziej ekonomiczne i ekologiczne sześciocylindrowe silniki Paccar MX. Seryjna produkcja XF 105 ruszyła w 2006 roku i szybko jej konstruktorzy doczekali się tytułu „Truck of the Year 2007”.
Wdzięczny potwór
Następcą sześciocylindrowego silnika o pojemności 12,6 litra stosowanego w 95XF jest rzędowa jednostka o pojemności 12,9 litra i mocach 408, 460 i 510 KM. W Polsce szczególnie dobrze przyjęła się wersja 460-konna ze względu na przystępną cenę, niską usterkowość oraz dobry dostęp do wyskiej jakości części DAF. Dzięki zastosowaniu w XF 105 selektywnej redukcji katalitycznej SCR już początkowe modele spełniały normy Euro 5.
Jeśli spotkaliście się z mocą 560 KM, miejcie świadomość, że to tylko emblemat, gdyż DAF wersję o tej mocy z dwiema turbinami zaledwie przygotował do sprzedaży lecz nigdy w sto piątce nie wdrożył.
Układ kierowniczy XF 105 nie ma tendencji do „myszkowania” po drodze, kierowcy mogą narzekać jedynie na jego zachowanie w koleinach i bezpieczeństwo zbiornika AdBlue, bo jest on umieszczony stosunkowo nisko. Standardowo w XF 105 stosowana była od początku manualna szesnastobiegowa skrzynia, w opcji – zautomatyzowana przekładnia AS-Tronic. W najnowszych XF 105 mamy zautomatyzowane skrzynie TraXon po 12 i 16 biegów, które charakteryzują się rozszerzonym zakresem przełożeń co pozwala na obniżenie prędkości obrotowej silnika bez utraty manewrowości.
Generalnie w toku śledzenia doświadczeń i opinii kierowców, DAF wprowadził do swojego flagowego modelu wiele udogodnień jak obudowa sprzęgła, efektywne osie tylne czy znaczne obniżenie hałasu w kabinie podczas jazdy.
Kawalerka w skórze, czyli słów kilka o kabinie
Karoseria DAF to efekt wytężonej pracy zespołu projektowego, którego – jak się zdaje – głównym zadaniem było uzyskanie sensownego stosunku wielkości kabiny do jej przestrzeni użytkowej. Udało się aż nadto, bo w kabinie DAF XF 105 zmieści się siedzący dorosły słoń.
Kierowcy, którzy nieczęsto goszczą w swojej kabinie słonia, doceniają obie flagowe kabiny (space cab i super space cab) za doskonałe wyprofilowanie deski rozdzielczej, grubą, dobrze leżącą w dłoniach obręcz kierownicy, sporą ilość dużych, zamykanych schowków czy lodówkę o pojemności ponad 40 litrów. Zarzuty wobec wyposażenia wewnętrznego kabiny to zbyt małe zegary i kapryśna klimatyzacja fabryczna.
Części do DAF XF 105 i karoseria do ciężarówek DAF
Popularność modeli samochodów czy to osobowych czy ciężarowych zwykle wynika z faktu iż dobre właściwości jezdne idą w parze z ekonomiką jazdą i wysoką dostępnością części, a to istotne jest zwłaszcza w przypadku modeli produkowanych w długich seriach. Tak właśnie jest w przypadku XF 105.
Jednak to co jest plusem może niekiedy być też przekleństwem – popularność modelu XF 105 sprawa, że na rynku znaleźć można wiele części wątpliwej jakości (głównie produkowanych w Chinach). Z tego względu w części do DAF XF 105 warto zaopatrzyć się u sprawdzonego źródła.
W Polzax.pl części karoserii do ciężarówek produkujemy z najwyższej jakości materiałów. To nasz autorski produkt, który w niczym nie ustępuje częściom oryginalnym.
Co ważne serwis DAF nie jest dla specjalistów szczególnie kłopotliwy 🙂 Dzięki temu jego ceny są przystępne, a naprawy moga być naprawdę szybkie.
P.S. DAF wie, że opinie kierowców są ważne.
Oto jak im dziękuje